3. Nowy model biznesowy

Czasami nie trzeba zmieniać nic w produkcie. Wystarczy zmienić model biznesowy stojący za produktem. Dla przykładu weźmy model samoobsługi. Wyobraźmy sobie jak ten model mógłby zafunkcjonować w gastronomii.

Podobnie jak kiedyś wiele sklepów spożywczych przeszło na model samoobsługowy, tak i naleśnikarnia Slappy Cakes wdrożyła ten model w gastronomii. Pierwszą restaurację otworzyli w Portland w stanie Oregon w USA. Przy każdym stoliku zamontowano płyty grzewcze, które umożliwiają usmażenie własnych naleśników.

Slappy Cakes

Model samoobsługowy jest nowym trendem również w pubach. Takie rozwiązanie zastosowano między innymi w Chicago w barze Bull and Beer. Przy stolikach zamontowano nalewak do piwa wraz z licznikiem, mierzącym, ile piwa sprzedano. Goście mogą komunikować się pomiędzy stolikami, wykorzystując internet. Mają możliwość postawić piwo kolegom przy sąsiednim stoliku albo kolegom w innym pubie. Model biznesowy nazywa się Self Service Beer Bar i zdobył nagrodę World Capital of the Beer w 2005 roku. Obecnie pomysłodawca tego modelu rozwija swoją sieć w modelu franczyzy.

Pub samoobsługowy

W książce opisuję wiele modeli biznesowych i przykłady ich przenoszenia pomiędzy branżami oraz podpowiadam jak zabrać się za tą operację.

Dodaj komentarz