Wywiad do Magazynu CIO

Za kilka dni ukaże się nowy numer magazynu CIO, a w nim wywiad ze mną na temat Strategii 2w1. Przedstawiam tu trzy moim zdaniem najciekawsze pytania i odpowiedzi, a cały wywiad możecie pobrać w sekcji Do Pobrania.

Czy strategia 2w1 neguje sprawdzone metody, m.in. continuous improvement (Kaizen), czy też jest ich odmianą?

Myślę, że strategia 2w1 może być tym dla tworzenia innowacji, czym Kaizen jest dla rozwoju firmy. Filozofia Kaizen daje siłę i moc dokonywania zmian załodze, która staje się odpowiedzialna za doskonalenie organizacji. Strategia 2w1 z uwagi na swoją prostotę może być zastosowana przez każdego. Zapewnia innowacje na każdej płaszczyźnie działania firmy. W tym aspekcie te metody wydają mi się podobne. Co do narzędzi, które strategia 2w1 neguje, to wymieniłbym burzę mózgów jako metodę na tworzenie innowacji. W burzy mózgów zespół, starając się stworzyć innowację, porusza się po utartych schematach myślowych.

Czy z uwagi na specyfikę pracy informatycy mogą być bardziej twórczy niż inni członkowie załogi?

Sam kierowałem firmą, w której połowę pracowników stanowili informatycy. Zauważyłem, że najlepsi osiągają rezultaty, pilnując samych siebie, aby nie myśleć za bardzo „w głąb”, a częściej używać myślenia „wszerz” (myślenie lateralne). Można stracić dużo czasu na próbę rozwiązania problemu na siłę, podczas gdy tuż obok znajduje się rozwiązanie zajmujące o wiele mniej linijek kodu i czasu. Nieprzypadkowo w czasie rekrutacji do czołowych firm informatycznych na świecie padają pytania typu: dlaczego studzienki kanalizacyjne są okrągłe, a nie kwadratowe? Te firmy chcą ludzi, którzy potrafią znajdować nieoczywiste rozwiązania. ćwicząc się w strategii 2w1, nabywamy właśnie takie umiejętności. Obecnie informatycy mają ogromną siłę. Po raz pierwszy w historii jeden człowiek, praktycznie nie ruszając się z miejsca, może zmienić świat.

Jak wykorzystać znajomość strategii 2w1 w mikroskali, czyli w swoim dziale (np. w IT) czy w życiu prywatnym?

Podam przykład. Podczas dyskusji nad strategią 2w1 postawione zostało robocze pytanie: jak szybko zwiększyć wydajność działu IT? Korzystając ze strategii 2w1, zastanówmy się, jaki znamy model biznesowy, który wywołuje radykalną poprawę wydajności w innej branży. Od razu nasuwa się system rynkowy. W porównaniu do systemu nakazowo-rozdzielczego jest wielokrotnie bardziej wydajny. Dzieje się tak dlatego, że jednostka ma bezpośrednią korzyść z tego, aby być produktywną. Przypuśćmy, że chcemy osadzić ten system w dziale IT. Inżynierowie powinni konkurować o wykonanie zleceń. Ci, którzy wykonują je najlepiej, powinni dostawać największe wynagrodzenie. Załóżmy, że robimy „rynek” zleceń wewnątrzfirmowych, na którym pracownicy działu IT muszą konkurować. Zapisywaliby się na dane zlecenie, podając np. czas, w jakim je zrealizują, i inne parametry. Ten, kto zaproponuje najkorzystniejszą ofertę, wygrywa. Oczywiście, system potem monitoruje, czy zwycięzca wywiązał się z zadania. Być może, jeśli dany inżynier wykona zlecenie szybciej, niż zdeklarował, otrzyma premię. Szczegóły systemu trzeba dopracować. Chodzi mi o to, aby pokazać, że korzystając ze strategii 2w1, możemy liczyć na ciekawe innowacje.